Mat/träningsrutiner - tips?

Hej alla! Som vanligt ber jag om ursäkt för att jag bloggar så dåligt. Jag är just nu hos pappa i Tierp och hälsar på. Jag planerar faktiskt att vara här ett bra tag nu, det känns så skönt att komma bort ett tag. Jag har slarvat så otroligt mycket med träningen nu sedan midsommar. Jag har helt enkelt "glömt bort" att träna. Nu när jag kom hit till pappa så tänkte jag se till att leva så hälsosamt som möjligt. Så jag har varit och handlat all mat jag kommer att behöva under den här tiden. Så den maten jag äter nu är mest: shakes, kvarg, knäckebröd, makrill, ägg, bulgur med kyckling och frukt. Pappa hade ett proteinpulver hemma som jag kan blanda i shaken, så att jag får extra mycket protein i mig om dagarna. 
 
Här i Tiperp finns det ett ganska bra gym som jag tänkte testa gå till. Det ligger med ca 15 minuters gångavstånd från pappas lägenhet. Så jag tänkte faktiskt träna där nästan varje dag då jag är här. Idag kan jag tyvärr inte då jag känner av stressmagen. "en till ursäkt" tänker ni. Men jag väljer hellre att vänta en dag med att träna i stället för att skita ner maskinerna på gymmet (ursäkta onödig info).
 
Så denna dag tänker jag spendera med att gå ut och köpa ett par träningsbyxor, köpa nån god frukt att ha till ikväll,  packa upp alla mina kläder och lägga in dom i hyllorna (eftersom jag planerar att stanna ett tag), ta en dusch, sätta mig i soffan, äta frukt och titta på någon bra film. Jag ska försöka lägga mig i tid ikväll, för i morgon SKA jag upp och träna. Jag tänkte visa hur jag vill att mina dagar ska se ut (och hur dom även SKA se ut), med träning och mat osv. 
 
- 08.00: morgonträning med lite övningar som t.ex. benböj, armhävningar, situps osv.
- 09.30: Shake + celsius
- 10.00: Gym
- 12.30: Shake + extra protein
- 14.00: Lunch, makrillmacka, ägg, kvarg osv.
- 17.00: middag (t.ex. bulgur med grönsaker och kyckling)
- 21.00: frukt, bar, kesella, osv (någonting "gott")
- 22.00-01.00: innan jag lägger mig: lite övningar som t.ex. benböj, armhävningar, situps osv.
 

Ni som är erfarna i viktnedgång och träning, berätta vad ni tycker om dom här rutinerna. Är det något jag bör lägga till/ta bort? Jag ser till att äta mellan 1400-1600 kcal om dagen, och jag personligen tycker att det är bra mängd kalorier. Jag försöker äta proteinrik mat, då jag verkligen tar träningen på allvar. Även om jag tycker att det käns väldigt bra så kan man ju aldrig lära sig för mycket. Och jag vill ha så mycket tips som möjligt! :) 

Kommentarer
Heart charlotte

Skulle nog säga att det är bättre om du tar en morgonpromenad och sedan tränar styrka på gymmet och tar en till promenad/joggingtur/cykla på kvällen. Det är lätt att du sliter ut leder osv om du tränar så mycket styrka en längre period, särskilt om du inte hinner vila musklerna mellan passen.

Och om du inte tränar mycket och tung styrketräning är det ganska onödigt att lägga massa pengar på tex proteinpulver osv. Äter du bra i övrigt så tror jag inte att du behöver det. Men om du upplever att du blir mättare och mår bättre av mycket protein så kör på :)

Lycka till, du har redan kommit långt :)

2013-07-05 @ 15:46:48
Heart lisa

Proteinpulver behöver du inte. Plus så är det cancer framkallande.
Bulgur är som att äta fullkornsmjöl eller kanske ännu onyttigare. Pröva majspasta. (eller så kan du ju fortsätta med bulgur om du gillar det :))
Du, Jag väger 52 kilo och är ca 170 cm lång och äter ca 2000 kalorier om dagen. Jag undrar om du får tillräckligt med energi och du äter så lite kalorier eller behöver man så lite om man vill gå ner i vikt ? :)

2013-07-06 @ 06:41:44
Heart sanna

Jag försöker själv tappa 40 kg (inte det lättaste då jag har hypotyreos) Men jag gör som du och äter ca 14-1600 kcal om dagen, tycker dina rutiner ser jättebra ut och älskar när du uppdaterar, du inspirerar mig :)
Vad använder du dig av för att räkna kcal?m jag använder matvåg och appen shapeup.

Ett tips när du inte orkar ta dig till gymmet, tanka ner jillian michaels 30 day shred och kör, det är cirkelträning som tar utta satan ;)

Lycka till och vi kommer att klara det här :D

Svar: Jag använde shapeup förut, men jag tycker att det är jobbigt att behöva skriva in hela tiden. Eftersom jag äter nästan samma sak varje dag så har jag koll på nästan allt jag äter. Är det något jag inte har koll på (vilket nästan aldrig händer) så kollar jag bara förpackningen eller använder "huvudmåttet". Det har inte så stor betydelse om jag hamnar på 1800 någon dag eller 1200 en annan. :) Men har du en blogg förresten? Har du inte det så tycker jag att du bör skaffa en. Det vore jättespännande att läsa om din resa. Speciellt då jag också har mycket problem med för låg ämnesomsättning. Ha det bra! :)
iamunstoppable.blogg.se

2013-07-06 @ 12:27:15
Heart Anonym

Hur vet man att man har låg ämnesomsättning? Kollat hos läkaren?

Svar: Jag har extremt svårt att gå ner i vikt, hur mycket jag än kämpar. Jag har gjort en kroppsscanning, och där fick jag se hur låg min förbränning var. Jag trodde att ämnesomsättning och förbränning var ungefär samma sak?
iamunstoppable.blogg.se

2013-07-06 @ 18:48:59
Heart Sarah

Som jag tolkar det vill du ha någonting "gott" på kvällen bara för att du är sugen. Rätta mig gärna om jag har fel, det var bara så jag tolkade din text. Och om så är fallet, så råder jag dig att låta bli. Mentalt vänjer du dig då vid att äta bara för att suget faller på och att äta för ätandets skull. Icke bra, alltså. Men är det så att du är hungrig på kvällarna så kan en frukt vara bra. Kämpa på!

2013-07-07 @ 00:54:16
Heart my

Hej!

Tycker det låter som du äter lite för lite mat och för lite kolhydrater. En vanlig matdag för mig:

frukost: 1 dl havregryn, 1 ägg
mellanmål: lite kvarg (fetfattig! inte kesella) och en halv frukt. Du kan krydda med vaniljsocker eller kanel om du vill ha lite gosmak någon gång.
lunch: lite protein och råris. Grönsaker.
mellanmål: kvarg med bär eller en halv frukt
efter träning: proteinshake på 0,5 dl proteinpulver och en banan
middag: samma som lunch. lite kött, lite kolhydrater.
ev kvällsmål: lite kvarg med frukt eller knäckemacka och ägg.

Ibland, om jag tränar väldigt sent, brukar jag skippa äta "middag" och äta lite större kvällsmål istället. Kvarg och knäckemacka kanske.

Där har du mina matvanor. Superenkelt! Försök att tänka att du ska äta så "rent" som möjligt (jag hade skippat Celciusen om jag var du) och försök att få in kolhydrater och protein vid varje måltid. Ät riktig mat och inte massa shakes och sånt.

Jag har gått ner 17 procent av min kroppsvikt sedan jag började äta såhär. Jag har låg ämnesomsättning, och ja det blir svårare att gå ner men det inte omöjligt!

Maila om du har frågor :)

2013-07-08 @ 08:45:18
Heart Rebecka

Såg ditt nyaste inlägg där du förklarade att du skulle träna 60 timmar tills Augusti.
Ett jätte bra mål och absolut inte svårt om man bara vill.
Själv lägger jag ner 6 dagar i veckan 1-2 gånger om dagen på att träna. Och på sin höjd 75 minuter per pass.

Dock tycker jag att du ska börja dagen med konditionen cykel, promenad eller simma och träna styrka mellan mellanmålet och middagen eller efter middagen.
Att styrketräna två gånger kommer inte att gynna kroppen. Man skaha minst 3 vilodagar mellan gångerna man tränar samma muskel. Att träna så kommer i längden bara bli en press för dig själv.

Själv äter jag fyra gånger om dagen. 4 riktigt stabila mål. Ska man träna så mycket som du ska behöven mer än shakes, den behöver energi och kolhydrater.

Jag har själv tränat för mycket och fått i mig för lite energi. Jag vet av erfarenhet att kroppen kommer säga emot för tidigt och att det är stor risk att inte orka enda in i målet om man inte äter.
Mitt tips är att ta hjälp av en pt för att få den bästa hjälpen!

Jag vet att du kan! Keep up the good work tjejen! :)

2013-07-08 @ 11:04:36
URL: http://malochtraningochkost.blogspot.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN


www.iamunstoppable.blogg.se

Glöm inte byta ut den tillfälliga profilbilden till din egna.


RSS 2.0