Lite förklaringar.

Jag tänkte bara ge er alla som undrar en förklaring. Det är många som t.ex. undrar varför jag jag inte börjar med dieten förän 1:a januari. Och det ska jag förklara nu!
 
Jag har ett så pass starkt sockerberoende att om jag går på en diet, och sedan fuskar bara litegrann, då ställer hjärnan automatiskt in sig på att ge upp. Jag börjar få tankar om att det inte är någon idé att fortsätta längre, att jag inte klarar någonting ändå. Också blir jag jättedeprimerad. Och det är inte bra läge att vara deprimerad när man går på en sån diet. Så därför väljer jag att vänta tills efter luciafirande, efter julafton, efter adventsdagarna och efter nyår.
Jag gjorde samma sak när jag slutade röka. Jag planerade in ett datum som jag visste skulle passa bra, och jag startade från och med det datumet. Och det fungerade ju, eller hur? ;)
 
En annan sak jag har fått funderingar om är angående vad jag äter nu. Ja, jag har ett stort sockerberoende, och jag blir väldigt sugen på godis och sånt. Eftersom jag vet att jag startar från och med första januari så tror jag faktiskt att mitt undermedvetna försöker passa på och äta så mycket som möjligt eftersom det inte kommer bli nå sånt på länge sen.
 
Sista grejen jag vill prata om är valet av min diet och kaloriintag. Jag ska gå en pulver/sopp-diet, och jag har bestämt mig för att gå den i ca 3-4 månader. Efter det ska jag sakta börja lägga till vanliga måltider igen. Enligt min planering så står det att jag ska äta ca 500 kcal om dagen. Jag vet att det är lite, och jag vet att jag kan äta upp mot 1000. Men detta är ett bra sätt för mig att lära känna min kropp, så att jag vet exakt vad den behöver. Och känner jag sen att jag kanske behöver lägga till en eller två måltider så behöver jag ju inte få ångest över det, eftersom jag fortfarande bara ligger på ca 700 kcal då. Så alltså: det där med 500 kcal är bara en grund. Sen får vi se vad som händer.
 
Jag hoppas att alla har fått sina svar nu. Är det något mer ni undrar, så fråga på. Men snälla, försök inte ändra på mig eller det jag är på väg att göra. Tycker ni att jag gör fel val, så läs inte bloggen. Jag behöver uppmuntran, motivation osv!
Hoppas att alla har haft en underbar dag!

Kommentarer
Heart Ella

Har du övervägt att gå på LCHF? Jag vet att många är "emot" den livsstilen (tycker det känns fel att kalla det för en diet eftersom jag tror att om man börjar med LCHF så stannar man där), men det verkar mest handla om okunskap. Har du läst på om LCHF och övervägt om det kan passa dig och din viktnedgång?

Svar: Läs mitt första inlägg. :)
iamunstoppable.blogg.se

2012-12-14 @ 11:32:44
Heart V

Kan du tänka dig att joina viktväktarna? kanske hjälper enormt :)
Du kommer klara dig utmärkt. men tänkte det kanske blir lite enklare om man får professionell hjälp.

2012-12-14 @ 12:16:07
Heart me

Ett litet tips jag fick av min dietist är att föra matdagbok sen efter pulverdieten. och förresten så tyckte hon att det var helt ok att kickstarta viktnedgången med det när man är överviktig. jag vägde som dig ungefär så kör på det!
Men iaf matdagbok. det är kanon, på kvällen reflekterar man över om man verkligen "behövt" allt man stoppat i munnen. och det blir mer svart på vitt. och fuskar man med att skriva upp då lurar man ju bara sig själv, så jag tycker det är kanon. och jag reflekterar över om jag verkligen ska köpa den där lilla choklad biten lr ej. =)) lycka till! det här kommer gå fint... och var snäll mot dig själv

Svar: Tack för tipset! Och Tack för att äntligen någon ser att man faktiskt kan gå på en pulverdiet i början av viktnedgången. det är ingen livsstil, det vet jag. Men jag vet att det kommer fungera bra för att krympa matsäcken, och få mer motivation :)
iamunstoppable.blogg.se

2012-12-14 @ 12:44:57
Heart Isabelle

gillar din blogg jätte mycket, dock fick jag upp dig när jag var inne på bloglovin och kan därför inte alls se vad din blogg heter så att jag kan följa dig. sååå om du vill skriva tyillbaka och säga vad din blogg heter såå följer jag dig!

Svar: www.iamunstoppable.blogg.se ;)
iamunstoppable.blogg.se

2012-12-14 @ 13:21:51
URL: http://isabellessdagar.blogg.se
Heart Six

Jag har försökt med pulverdieter och sånt flertalet gånger. Håller faktiskt på nu... Behöver tappa ungefär 10 kilo, inte jättemycket, men svååårt. Blir kul att följa dig och se hur det går. Kanske man blir mer peppad när man följer nån annans kamp? Önskar dig jättemycket lycka till!

Svar: Absolut! Jag blir mycket mer motiverad av att läsa andras historier! Lycka till :)
iamunstoppable.blogg.se

2012-12-14 @ 13:27:06
URL: http://perryliif.blogspot.se/
Heart Anonym

Lycka till. Håller tummarna attbdu lyckasmgå ner i vikt!

2012-12-14 @ 14:14:22
Heart Anonym

Lycka till. Håller tummarna attbdu lyckasmgå ner i vikt!

2012-12-14 @ 14:14:22
Heart my eliasson

jag känner inte dig men jag måste ändå säga att jag på något sätt känner mig "stolt" över dig. först slutar du röka och sedan ska du gå ner så mycket i vikt, kan bara säga otroligt starkt jobbat! du tror på dig själv och det är väldigt viktigt att göra det, vi andra tror också på dig och hoppas att det kan hjälpa dig på vägen. ser fram emot att följa din resa, jag tror det kommer bli underbart!!

Svar: Tack så jättemycket! Blir så otroligt glad när jag får så mycket positiva kommentarer. det får mig att strunta helt i det negativa. Ha en underbar dag! :)
iamunstoppable.blogg.se

2012-12-14 @ 16:34:58
URL: http://myeliasson.blogg.se
Heart heysam

Får jag bara ge dig ett tips? Inte för att kritisera. Men 500 kcal om dagen är otroligt ohälsosamt. Först kommer du gå ner fort men sen kommer kroppen hamna i svältläge då den inte vet när den kommer få mer näring och lagra fett istället vilket är motsatsen till vad du vill. Jag förstår att du kanske vill gå ner fort - det ville jag också.

Jag körde pulverdiet i 1 och en halv månad men käkade ett mål om dagen också. Men nu ångrar jag nästan att jag gick på pulverdiet när man bara kan äta nyttigt. Det finns INGEN diet som gör det nyttig mat kan göra. Allting under 1400 kalorier anser jag är ohälsosamt. Jag vill verkligen inte kritisera dig utan bara dela med mig utav det jag lärt mig under dessa 7 månader. Jag har gått ner nästan 21 kg nu och jag lovar att det går på ett hälsosamt sätt också.

Du får absolut göra som du vill, men det är alltid skönt att veta att man har fler alternativ också :)

2012-12-14 @ 19:21:54
URL: http://heysam.se/
Heart Sandra, 18 år & tvåbarnsmamma

Bra att du förklarar så det slipper bli massa missförstånd.
Har fått en lånetlf nu btw så du kan smsa mig när du vill, när kommer du imorgon förresten? :) <3

Svar: Jag vet inte. Blir väl vid lunch. Jag smsar när jag vaknar :)
iamunstoppable.blogg.se

2012-12-15 @ 00:16:00
URL: http://les.webblogg.se
Heart sandra

Nej nej nej du bör köra ex naturdiet max 500kcal men äter du mer kommer du ur ketos och då blir du hungrig! läs på om detta på nätet. Håll dig till strikt diet annars kommer du aldrig att lyckas sanna mina ord.

2012-12-15 @ 09:28:00
Heart sandra

Nej nej nej du kommer aldrig lyckas om du inte går på ex en strikt naturdiet på max 500kcal då kommer du ur ketos och blir hungrig. Läs på om detta på nätet. Vet vad jag pratar om kram!

2012-12-15 @ 09:29:21
Heart Malin

fitnessfoodlife.blogg.se du är helt ute och cyklar det är inte alls farligt att köra naturdiet, cambrigekuren osv kroppen sätts inte alls i svält utan kroppen tar av allt fett och kommer in i ketonfas...blir så trött på okunniga människor. Naturdiet skulle inte få säljas om det var farligt för den delen!

2012-12-15 @ 09:31:44
Heart Satu

Själv har jag gått ner -17kg nu i sju månader genom att äta 500-1000 kcal/ dag och bra har det gått! äter ingen socker alls och har ej kunnat träna heller för har ett litet barn ( pga graviditeten gick jag upp med).Har bara 4kg kvar att gå ner till min gamla vikt :)

Lycka till med din resa, om jag klarar det så klarar du med! :)

2012-12-15 @ 11:26:13
Heart Nathalie

Jag tycker du verkar ha en sund inställning till din viktnedgång och hur den ska gå till. Man kan ta till sig av andras tips men ingen ska försöka ändra på ditt sätt. Det finns inget som passar alla, basta :)

2012-12-15 @ 13:54:53
Heart Heléna

Oj.. nu tipsade jag ju om dukan på ett annat inlägg men vet du.. kolla lite på den iaf för att bara äta pulver tror jag är skitsvårt.. i dukan får du äta hur mycket du vill så länge det är tillåtet =) Från början frossade jag (och gick ändå ner) men nu har det lagt sig.. suget att äta =)

2012-12-15 @ 15:06:50
URL: http://hemmahoshelena.blogg.se
Heart Ida Nilsson

Har du fått någon proffesionell hjälp eller har du kommit fram till det själv? Att äta så lite är inte hälsosamt, speciellt inte du som väger såpass mycket och alltså äter mer än vad en genomsnittlig person gör. Så jag tycker du ska satsa på 1000 kcal/dag och istället röra på dig mer än vad du gör idag. 30 minuters promenad är i regel vad en människa behöver varje dag för att må bra. Minst 45 minuter för att förbränna eller vilka gå ner i vikt. Men för dig behövs säkerligen inte så mycket för att du ska gå ner i vikt. Dessutom är 4 månader på soppdiet rikigt farligt för dina organ. Allt från tänder(som behöver tugga) och för alla andra inre organ som behöver mer att arbeta på för att fungera ordentligt. Du skulle aldrig förlåta dig själv om du även förstör din kropp mer på insidan än du troligen redan gjort.. Mitt tips är verkligen att ta kontakt med en hälsocoach eller liknande för att göra det bästa för dig och din kropp.

Lycka till!

2012-12-15 @ 16:35:38
URL: http://idacnilssons.blogg.se/
Heart Det finns andra

Du är aldrig ensam, det finns andra. Ibland möter man på svårigheter i livet, sådant man kan kontrollera och sådant man inte kan kontrollera över som skadar en. Ibland känner man sig som en skamfläck, att det är sitt fel, att ingen förstår men det stämmer inte. Det finns andra. Om du vill dela din berättelse i kampen till att kunna hjälpa andra är du väldigt välkommen till att mejla mig. [email protected]

2012-12-15 @ 18:18:03
URL: http://nattstad.se/detfinnsandra
Heart heysam

Malin; Skulle jag vara okunnig? Jag har gått ner 20 kg på 6 månader. Jag har själv gått på pulverdiet i början av viktnedgången. Förstår det psykologiska i att man vill börja med en snabb viktnedgång så man blir peppad såklart. Men du kan väl ändå inte påstå att det skulle vara hälsosamt? Jag vet för jag har gjort det själv. Jämför jag med när jag äter mat och när jag bara drack mina pulverdrycker vet jag helt klart när jag mådde bättre. Sedan innehåller Nutrilett, naturdiet osv en massa socker som man helst ska undvika när man går ner. Man får inte i sig nyttiga grejer på dom drickorna OCH man får inte i sig tillräckligt. Såklart är det inte farligt på kort sikt men det är onödigt när man lika bra kan äta nyttigt bara.

Jag är verkligen inte okunnig. Jag pratar utifrån erfarenheter och allt jag lärt mig under min viktnedgång.

2012-12-15 @ 20:27:17
URL: http://heysam.se/
Heart Johanna

hallåå, önskar dig all lycka till med det här och hoppas verkligen du lyckas nå ditt mål. Men ett tips av ren erfarenhet de där pulver dryckerna är inget bra för kroppen på längre sikt, visst det är enkelt och det smakar ju gott, men allvarligt talat så kommer du gå upp lika fort igen såfort du skulle sluuta med dom.
paja inte din ämnesomsättning, gör bara att du kommer gå upp ännu mer i vikt senare!
ta å börja träna riktigt flitigt och ät ordentlig men nyttig mat så kommer du nå ditt mål snabbare och mycket hälsosammare.
stort lycka till! :)

2012-12-17 @ 19:19:14
Heart Selma

Hej! Kul att du tagit tag i ditt liv! Alltid kul att se att någon är peppad och vill få bort det farliga sockret och fettet. Jag har en vän som gick ner 30kg på 6 månader. Körde i princip vanlig mat mindre portioner men 5 dagar i veckan på gym. Resultatet blir att man inte bränner bort sina muskler som man gör vid lågkaloridieter. Huden hänger också med. Riskerna vid lågkaloridieter är att man bränner bort muskler i stället för fett. Eftersom kroppen går in i svält mode så behåller kroppen fettet och skippar musklerna. Din köldkörtel kann ta oerhörd stryk av detta och producera för lite t3 och t4 och resultatet är att kroppen lagar ännu mer fett. Jag förstår att du bestämt dig att bli sockerfri och gå ner i vikt. Dock måste jag varna dig då jag gjort samma som dig. Jag höll på att dö, hamnade på sjukhus med en kropp som stängde av sig själv. Mitt tips till dig är, ät vanlig mat. Midre mängd, mer protein. Inget LCHF (livsfarligt har en vän som gått ett år på det, slutade med blodpropp). Börja rör på dig. Få igång din metabolism. Ta hjälp ev en PT. Hoppas du överväger din livsfarliga diet. Lycka till!!!

2012-12-17 @ 19:40:48
Heart Mila

Ha du fått råd av en dietist angående detta? 500 kcal per dag är jättelite, du försätter kroppen i ett svälttillstånd och rubbar din ämnesomsättning. Mitt råd är att satsa på ett alternativ där du slipper gå hungrig, som tex viktväktarna. Jag känner många som lyckats tappa en massa vikt med hjälp av dem. Du slipper få näringsbrist och när du väl nått din målvikt och börjar äta normalt igen har du fortfarande samma höga ämnesomsättning (förutsatt att du kombinerar din kost med ett bra träningsprogram). Risken om man äter jättelitet är ju även att det är svårt att hålla dieten, och om man inte lyckas (får känslan av att du försökt banta många gånger förut?) känner man sig väldigt besviken. Ju fler gånger man testar och misslyckas desto svårare brukar det ju vara att genomföra det. Men du verkar ju supermotiverad. Jag hoppas bara att du inte försöker överleva på 500 kcal om dagen, utan pratar med en rådgivare som kan ge dig personliga kost-och träningstips. Träning är minst lika viktigt som mat, speciellt eftersom du vill hitta ett sätt som fungerar i långa loppet, dvs i hela ditt liv, inte bara under den period du går ner i vikt.

Lycka till och ta hand om dig!
/Mila

Svar: Du får det är låta som att jag inte kommer att lyckas bara för att jag har bantat många gånger förr. Du ska bara veta hur många gånger jag har försökt sluta röka innan, och jag klarade det den här gången, eller hur? jag är så otroligt bestämd på att det är det här jag ska göra. Jag har inte sagt att jag ska klara mig på 500. Jag sa att 500 är min bas. Det innebär att jag ska äta MINST 500, efter det så får jag se hur mycket kroppen behöver för att orka träna och inte bli hungrig. :)
iamunstoppable.blogg.se

2012-12-18 @ 10:17:36
Heart Anna

Hej, jag kommer definitivt följa din blogg. Jag själv har gått ner 14 kg på ungefär 4 månader och jag vill fortfarande gå ner ca 8 kg till innan jag är nöjd. Fatsceret.se är en hemsida där man kan skriva upp hur mycket kalorier man äter om dagen och även hur många man gör av med. Den har hjälpt mig mycket så jag tänkte att den kanske hjälper dig också.
Jag tror absolut att du kommer klara det här, eller att vi båda kommer det. Lycka till! :D

Svar: Tack så mycket för tipset! :)
iamunstoppable.blogg.se

2012-12-18 @ 16:44:53



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN


www.iamunstoppable.blogg.se

Glöm inte byta ut den tillfälliga profilbilden till din egna.


RSS 2.0